İlimlerin İnsanlardan Saklanamazlığı

0 51

İlim bilimi içinde barındıran öğreti (ilmi, sözlü bir biçimde kalpte hasıl kılma işlemi) temelli olup insanların mutlak mutluluğa ulaşması maksadıyla maddi hayatta da bulunurluğunu açıklayabileceğimiz bir kavramdır .İlim olayları yorumlama da manevi açıklamalarda bulunmamızı sağlarken bilimi içinde barındırdığından bilim öğretisi şeklinde maddi olayları da açıklamamızı sağlar. Tüm bu açıklamalar insanın mutlak mutluluğa erişebilmesi içindir.Bu durum Orta Cağ İslam Felsefesinin temelini oluşturur.

Orta Çağ İslam dünyası gelmiş geçmiş en ileri medeniyet olma özelliğine sahiptir.

Bunun sebebi o zamanki insanların ilmi ve bilimi inançla paralel ilerletmeleridir.

Yani mutlak mutluluk ilmin ve bilimin kullanılmasıyla kalpte inancı arttırarak gerçekleşecek bir olaydır . Ancak ilimler kullanıldığı şekliyle amaçlanırlar. Yani ilimler inanç için kullanılmazsa mutlak mutluluğa erişilmeyecektir .

Bu durumda nazari erdemlerle ahlaki erdemlere ulaşılamayacağını söyleyebiliriz. Yani ilmin doğru kullanılması mutlak mutluluk için gerekli. İlmin kullanış şekli insana aittir. İlim insanların nasıl kullanacağını sınanması için her insan için ortak olarak ulaşılabilir olması gerekmektedir. Aksi takdirde sınanma inancında boşluk oluşacaktır. Aynı şekilde ilimler kötüye de kullanılabilir. Yani ilimler hangi amaçla kullanıldığına göre işlevini gerçekleştirecektir. Her insan sınanma işlevinin bu kısmını gerçekleştirmesi için hiçbir ilmin kendine ulaşılamaz olmaması gerekmektedir.

İlim düşünülerek elde edildiğinden dolaylı bu özelliği mevcuttur. Bu konuyu özelleştirirsek söylenmemesi gereken mezhepsel öğretiler, gelecekte gerçekleşmesi beklenen gizli öğretiler bazı kişi ya da toplumlarca mevcut görülmektedir. Mezhepler ortak olan dini kuralların farklı yorumlanması şeklinde gerçekleşen yorumu biçimiyle oluşurlar. Amacı dinle aynı olup dinsel ilmi doğru bir biçimde kullanıp mutluluğa erişilmesidir.

Yorumlayış biçiminde farklılıklar dinsel ilmi kullanmada farklı şekiller oluşturuyor. Çeşitlilik dinde olmayıp sadece ilmin mutluluk için kullanılması gereken işleyiş biçimindedir. Bu sebeple saklanılan mezhepsel öğretiler mutluluğa ulaşma amacı taşır. Ancak saklanması tüm insanların kullanımına kapatıldığı için ilmin sınanma yönlü tanımına aykırılık elde edilir. Yani bu durumda insanların mutluluğa erişmesini engelledikleri için hiçbir doğruluk payı yoktur.

Yorum Yap!

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yorumunuz onaylandıktan sonra yayınlanacaktır.

Araç çubuğuna atla